בשנים האחרונות גוגל עובר מהפכה אשר למעשה הופכת את היוצרות ומשנה את גוגל עצמו ממנוע חיפוש מבוסס קישורים, אל מנוע חיפוש המתחשב גם בהפניות סמנטיות ( שאינן קישורים טהורים ) וסיגנלים חברתיים. בעוד מגמה זו מתחזקת, הקישורים עצמם מאבדים מכוחם וגם החשיבות של מילות המפתח בתוך הקישור (Anchor Text) הולכת ופוחתת.
בתור ישראלים קשה לנו להבין זאת וגוגל ישראל אכן מפגר מספר שנים אחרי אחיו הגדול, אך מספיק להסתכל על העניין שהשינויים האלו יוצרים בקהילת ה -SEO העולמית, על מנת להבין עד כמה שינוי זה קיצוני ומרחיק לכת.
סמנטיקה
הסמנטיות שגוגל כל כך רודף אחריה היא בעצם זו שתאפשר לו בעתיד לזהות את ההקשר בו אנחנו מחפשים את השאילתה. כבר כיום גוגל יודע שאם אנחנו נמצאים באזור מסוים בארץ ומחפשים "מסעדה" ללא ציון שם המקום, אנחנו כנראה מחפשים מסעדה שקרובה אלינו, ולכן הוא יציג לנו רק , או בעיקר, מסעדות כאלו. בעתיד, הסמנטיות הזו רק תלך ותתחזק אל מעבר למיקומים פיזיים, וגוגל יוכל לדעת טוב הרבה יותר מה אנחנו מחפשים לפי היסטורית החיפוש שלנו או הפעילות שלנו ברשתות חברתיות. במצב זה שבו הרשת תהפוך לאישית הרבה יותר, איזו חשיבות כבר תהיה להופעה במקום שלוש או ארבע?! חשיבות מועטה אם בכלל.
מעבר לכך, כל הקישורים שמקדמי האתרים בונים, ובעיקר אלו הלא אתיים מביניהם ("ספאמרים") מפריעים לגוגל בהבנת הסמנטיקה.
סמנטיקה בין דפים
מודל נוסף שיכול לעזור לגוגל הוא לימוד של הקשרים בין מילים באמצעות בחינת כל העמודים ברשת שמדברים על אותו הביטוי. אם גוגל למשל יבדוק ביטוי כמו "ים של דמעות" בצורה פשוטה, הוא עלול לחשוב שמדובר בים הנקרא "דמעות", אבל אם הוא יסרוק מספיק עמודים ברשת, הוא יבין שהמילה דמעות היא החשובה כאן ולמעשה מדובר בדמעות רבות שהן כמו ים סוער ורוגש. הוא יבין זאת באמצעות בחינה של משפטים קרובים שבוודאי יעסקו בפרידה כואבת או בטראומה כלשהיא בדפים המזכירים את הביטוי .
בכל אופן, ברגע שגוגל יבין את ההקשר הסמנטי המדויק בין מילים, הוא יוכל לנטרל דפים שמשתמשים בו בהקשר לא נכון, לדוגמה, דפים שנכתבים בצורה אוטומטית ולא מזכירים סיטואציות שמתאימות לביטוי "ים של דמעות" .
כיום, הדוגמה הטובה ביותר לסמנטיקה בין דפים היא גרף הידע, גרף אשר מציג עובדות שמתקבלות מסינטזיה של דפים שונים ברשת.טענה מעניינת נוספת בנוגע לסמנטיקה בין דפים, גורסת כי מספיק לאזכר דף אחד ברשת בצורת URL (ללא קישור) או הכותרת שלו (TITLE), על מנת שגוגל יבין את ההתייחסות וההקשר גם ללא קישור פעיל. גוגל למעשה מטילים כאן את המודל האקדמי של ציטוטים וביבליוגרפיה על הרשת כולה. למרות ההיגיון שיש בטענה הזו, סביר להניח שלגוגל אין עדיין את יכולת החישוב הנדרשת לשם כך.
כלים סמנטיים
ברשת ישנם כלים סמנטיים רבים שיכולים למצוא הקשרים בין מילים ומושגים שונים, וכך לעזור לנו ביצירת התוכן לאתר מותאם הסמנטיקה שלנו. כן, אם כיום אנחנו מדברים על אתרים שמתאימים לקידום, בעתיד ייתכן כי נדבר על אתרים המתאימים לסמנטיקה.
אתר סמנטי
לאחר כל זאת, כיצד אנחנו הופכים אתר לאתר סמנטי יותר? וובכן, ישנן כמה שיטות מומלצות שבוודאי יהיו מוכרות לחלקכם מעולם התוכן :
- שימוש במילים נרדפות בכותרות ראשיות, כותרות משנה, קישורים , כתובות ידידותיות למנועי חיפוש וכו'.
- בהקשר של קישורים, מומלץ ואף רצוי לקשר באמצעות מילים נרדפות אל עמודים שכוללים את המילים האחיות למילים נרדפות אלו (לדוגמה – "דירות בבאר שבע" מקשר אל עמוד של פרויקט נדל"ן ספציפי ולא אל עמוד שמדבר ישירות על "דירות בבאר שבע")
- בעברית, אפשר להשתמש במספר גרסאות של אותה המילה ביחיד , רבים, עם או בלי אותיות בכל"מ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה